Cesta zákazníka - A/B testování
A/B testování slouží k optimalizaci a vylepšování prodejního procesu celé Cesty zákazníka. Jinými slovy, díky testování můžete zjistit, zda návštěvníci webu lépe reagují např. na zelenou nebo modrou barvu, na jeden nebo druhý obrázek apod.
Obecná doporučení
- Testovat lze vždy pouze 2 stránky, tedy variantu A a variantu B. Při testování se zaměřte na testování pouze jedné věci, tzn. např. jak návštěvníci reagují na variantu s obrázkem produktu a variantu s videem o produktu. Pokud budete testovat více věcí současně, pak výsledné hodnoty nebudou relevantní a nezískáte přehled o tom, zda daná změna je vhodná či nikoliv.
- Máte-li více nápadů na testování, testujte vždy postupně.
- Nezapomeňte dát dostatek času na otestování a testování vyhodnocujte na základě větší skupiny dat (např. 1000 návštěv). Bude-li mít na obou stránkách dohromady 5 návštěv, úspěšnost konkrétní varianty nebude mít žádnou vypovídající hodnotu.
Jak nastavit A/B testování
Jako příklad jsme si zvolili testování obsahové stránky (Jak vytvořit obsahovou stránku se dozvíte zde), kterou si vytvoříme pro A/B test i ve druhé variantě dle návodu níže. Na cestě zákazníka přejděte k již nastavené obsahové stránce, která v A/B testování bude pro nás první obsahovou stránkou (varianta A).
V horní liště klikněte na ozubené kolečko Nastavení > Cesty zákazníka.
Vyberte cestu zákazníka (kliknutím na její název) a přejděte na její detail.
Vlevo nahoře klikněte na Upravit.
Najeďte kurzorem myši na Obsahovou stránku a klikněte na Nastavení (ozubené kolečko). V pravém sloupci, který se zobrazil po kliknutí na tlačítko nastavení, klikněte na Vytvořit A/B test.
Nyní si zvolte, zda chcete variantu B vytvořit jako kopii stávající stránky (varianty A), vytvořit jako novou stránku, nebo chcete jako variantu B použít nějakou ze stránek, které máte již na webu vytvořené.
Jakmile si jednu z nabízených variant vyberete, potvrďte svoji volbu tlačítkem Vytvořit A/B test.
Nyní uvidíte, že A/B test je na začátku průběhu.
Po určité době A/B testování uvidíte výsledné hodnoty za sledované období.
Tyto hodnoty uvidíte v detailu cesty zákazníka, u které provádíte A/B testování.
Výsledek A/B testování za sledované období můžete rovněž vidět přímo v editaci obsahové stránky. Je zde zobrazen i poměr úspěšnosti stránek A a B.
pozor
Po ukončení A/B testování lze zvolit lepší stránku vítězem (viz obrázek níže). Obsah vítězné stránky přepíše obsah stránky původní. Zůstane již jen jedna stránka s původním názvem a vítězným obsahem. Obsah nevítězné stránky se smaže a již není možné ho obnovit.
Tento způsob A/B testování můžete provádět i na jiných typech stránek (vstupní, prodejní, děkovací apod.).